Przyglądając się cechom sieci Internet, cechom które przesądziły o tempie jej rozwoju i upowszechniania się możemy wyszczególnić całą ich listę. Starając sie je posegregować według wagi, prawdopodobnie nie popełnimy błędu, jeśli zaczniemy od zaznaczena braku ograniczeń geograficznych. Komputer można obecnie podłączyć do Internetu wykorzystując jedną z wielu dostępnych technologii, m.in. linie telefoniczne (modemy, cyfrowe linie ISDN, modemy ADSL), inne technologie przewodowe (transmisja przez sieci energetyczne, telewizję kablową, łącza światłowodowe) oraz bezprzewodowe (GPRS, łącza satelitarne, łącza radiowe). Dają one możliwość podłączenia się w zasadzie z dowolnego miejsca na Ziemi. Jedna strona internetowa, dostarczy informacji o firmie i jej ofercie osobom łączącym się z dowolnego miejsca na świecie. Kontakty z potencjalnymi nabywcami mogą mieć postać prowadzonych w czasie rzeczywistym rozmów z klientami geograficznie bardzo oddalonymi. Ważne jest, iż komunikacja taka ma może mieć charakter multimedialny, wykorzystując obraz, dźwięk i tekst.
Następnie trzeba wskazać na brak ograniczeń czasowych. Internet nie ma wyznaczonych godzin otwarcia, działa 24 godziny na dobę, co bardzo usprawnia wymianę informacji. Bez przerwy daje dostęp do informacji na stronach internetowych, nieustannie toczących się dyskusji na grupach i forach dyskusyjnych, czatach, czy też z pomocą komunikatorów. 24 godziny na dobę działa poczta elektroniczna, sklepy internetowe, serwisy aukcyjne i ogłoszeniowe, również wykonywanie operacji finansowych na kontach bankowych dzięki sieci przestało być ograniczone wyłącznie do godzin otwarcia placówek banków. Ewentualna awaria któregoś z serwerów, lub nawet ich grupy, odłącza od reszty i czyni czasowo niedostępnym tylko bardzo mały fragment całej sieci.
Kolejną cechą, ważną ze względu na szybkość z jaką sieć zdobywa nowych użytkowników jest fakt, iż Internet jest uważany za medium względnie tanie. Zarówno podłączenie komputera do sieci, jak i opłaty za korzystanie z łącza (oczywiście zależne od rodzaju wykorzystywanej technologii, szybkości łącza, wybranego dostawcy Internetu) mimo, iż w porównaniu z innymi krajami w Polsce są jeszcze wysokie, to jednak systematycznie spadają. Tym samym wraz z upływem czasu znajdują się w zasięgu możliwości finansowych rosnącej liczby gospodarstw domowych. Internet jest też medium powszechnie dostępnym dzięki informatyzacji szkół i uczelni, dużej liczbie kafejek i klubów internetowych.
Nie bez znaczenia jest też techniczna łatwość przyłączenia komputera. Protokoły TCP/IP są obsługiwane przez oprogramowanie dostępne w zasadzie na wszystkie platformy sprzętowe. Bez znaczenia jest typ komputera, czy działający na nim system operacyjny. Wszystkie są przystosowane do obsługi protokołów wymiany informacji w Internecie. Na wszystkie platformy dostępne jest oprogramowanie umożliwiające przeglądanie stron internetowych, korzystanie z poczty elektronicznej, przesyłanie plików przez ftp itp.
Z punktu widzenia użytkowników Internetu, kluczowym czynnikiem sukcesu Internetu, cechą która stanowio jego atrakcyjności jest jednak przede wszystkim to, że oddaje on do ich dyspozycji ogromne możliwości i niezwykłą swobodę w zakresie wyboru sposobu jego wykorzystania. Interaktywność tego medium pozwala na zaistnienie dwukierunkowego proces komunikacji a w nim kreatywna, decydująca rola przypisana zostaje każdemu pojedynczemu użytkownikowi. Nadawcą informacji może być każdy, kto tylko ma dostęp do sieci. Daje to możliwość prezentowania swojej oferty nawet najmniejszym przedsiębiorstwom. Każdy pojedynczy użytkownik sieci ma możliwość niczym nieograniczonego wyrażania swoich opinii na temat danej firmy, usług przez nią świadczonych, na temat jakość sprzedawanych w sklepach internetowych towarów itp. Dochodzi tu również „hipermedialność”, która jest efektem nadzwyczaj udanego połączenia zalet hipertekstu z multimedialnymi możliwościami w zakresie przekazywania obrazu i dźwięku.
Patrząc w kontekście promocji Internet jest określany jako medium typu pull („przyciągania”), to znaczy użytkownik aktywnie poszukuje w nim interesujących go informacji. Poprzez swoje działania „mówi”, co go interesuje i czego potrzebuje. Z punktu widzenia firm pozwala to znacznie łatwiej identyfikować potencjalnych nabywców i ich potrzeby. Bardzo ułatwia też dotarcie do precyzyjnie wyselekcjonowanego grona odbiorców.
Wszystkie te cechy sprawiają, że sieć i możliwości jakie z sobą niesie są atrakcyjne zarówno dla osób prywatnych, przez przedsiębiorstwa, po wszelkiego rodzaju instytucje. Mimo, iż Internet ma charakter globalny małe przedsiębiorstwa, działające lokalnie lub regionalnie bynajmniej nie są tu poszkodowane i mogą odnosić znaczne korzyści z jego wykorzystywania. W polskiej gospodarce Internet jest obecny stosunkowo krótko. Za przełom można uznać rok 2000, w którym miała miejsce eksplozja nowych portali, usług ISP, bankowości elektronicznej itp. Ten krótki okres był jednak wystarczający, aby znaczna część firm zaadoptowało go do swoich działań.
Chcąc jakoś podsumować efekty "cyfrowej rewolucji" do której Internet bez wątpienia przyczynił się w ogromnym stopniu, można by powiedzieć o trzech wymiarach owych efektów, a mianowicie: